صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
بلوک راست
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 14 کل نظرات : 28 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 1 تعداد اعضا : 1 ● آمار بازدید بازدید امروز : 48 بازدید دیروز : 24 بازدید کننده ارمزو : 26 بازدید کننده دیروز : 7 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 179 بازدید ماه : 2,243 بازدید سال : 12,790 بازدید کلی : 72,120 ● اطلاعات شما آی پی : 3.147.85.201 مروگر : Safari 5.1 سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان
ارتباط با مدیریت
ارتباط با مدير
نظرسنجی
موافق با بازکردن انجمن برای سایت هستید؟

<

بلوک وسط

سئو دسته ها و برچسب ها در وردپرس

amin
0:09
بازدید : 178

 

سئو دسته ها و برچسب ها در وردپرس
 
 

سئو دسته ها و برچسب ها در وردپرس

 

یکی از مبهم ترین بخش های سئو وردپرس، نحوه بهینه سازی دسته ها و برچسب هاست. بسیاری از افراد از نقش این صفحات در سئو آگاه نبوده و بعضا با اقدامات اشتباه خود در این زمینه، به سئو سایت آسیب وارد می کنند.

در این پست یاد خواهید گرفت که تفاوت بین دسته و برچسب چیست و در سئو هر کدام از این گونه صفحات بایستی به چه مواردی توجه داشت.

صفحه دسته بندی چیست؟

دسته ها به شما امکان می دهند تا چندین پست را گروه بندی کنید. چنین صفحه ای مانند صفحه بلاگ شماست، با این تفاوت که تنها پست های یک گروه مشخص در آن نمایش داده می شوند. در هنگام ساخت یک پست شما گزینه ای مبنی بر انتخاب یک یا چند دسته در اختیار دارید. در حالی که در بخش برگه های وردپرس چنین امکانی وجود ندارد.

یک پوسته بهینه شده وردپرس دسته هر پست را مانند تصویر زیر در بردکرامب نمایش می دهد.

صفحه های دسته های سایت ممکن است که دارای سایدباری مشابه با پست ها باشند. این مسئله به پوسته وب سایت شما وابسته است، اما در اغلب مواقع صفحات پست و دسته ها دارای طرح بندی مشابهی هستند. معمولا صفحه دسته دارای عناوین پست ها، تصاویرشان و همینطور توضیح کوتاهی از آنهاست. همچنین در انتهای آنها شماره ای برای صفحه بندی تمای پست های یک دسته وجود دارد.

یکی از معماری های خوب در وب سایت اینست که تمامی پست های یک گروه در یک دسته قرار گرفته و نام دسته در منوی اصلی قرار گیرد. یک وب سایت معمولی غالبا دارای چنین ساختاری است:

ساختار یک وب سایت نرمال

سئو صفجه دسته ها

از دید سئو صفحات دسته ها دارای چندین مسئله هستند. مشکل محتوای تکراری یکی از این موارد است. صفحه دسته ای که دارای توضیحات ابتدایی پست هاست، محتوای مستقلی ندارد، چرا که این اطلاعات متعلق به صفحات پست هاست. این مسئله در وب سایت های فروشگاهی نیز وجود دارد. در این گونه وب سایت ها غالبا صفحه دسته بندی دارای لیستی از محصولات بوده و محتوای اورجینالی معمولا ندارد.

بنابراین کسب رتبه در صفحات دسته بندی کار دشواریست. به خاطر همین مشکل است که گوگل در بسیاری از مواقع علاقه مند است که به جای صفحه دسته، صفحه محصولی از آن دسته را در نتایج جستجو نمایش دهد.

با یک جستجوی ساده در گوگل متوجه میشوید که در خیلی از مواقع صفحات دسته بندی در نتایج جستجو نمایش داده نمی شوند. تنها در شرایطی گوگل دست به نمایش صفحات دسته ها می زند که این صفحات نسبت به پست ها کیفیت بیشتری داشته و در عین حال بیشتر کاربران نیز از جستجوی کلمه کلیدی به دنبال صفحه دسته مورد نظر باشند.

صفحات دسته بندی در چه زمانی برای سئو مفید هستند؟

دسته ها در وبلاگ ها و وب سایت های شرکتی اغلب برای افزایش کارایی سایت و یافتن ساده تر مطالب توسط کاربران استفاده می شوند. آنها تقریبا از نظر سئو کارایی خاصی ندارند. اما در وب سایت های فروشگاهی، خدماتی یا حتی گردشگری، دسته ها نقش مهمی دارند، چرا که می توانند به عنوان صفحات فرود سایت باشند.

مثالی برایتان مطرح می کنیم. تصور می کنیم که شما وب سایتی دارید که در آن به معرفی "ویلاهای اجاره ای شمال ایران" پرداخته اید. در وب سایت شما دسته هایی با نام "ویلاهای رامسر"، "ویلاهای بابلسر" و از طرفی دیگر صفحات خود ویلا مانند "ویلای 2000 متری در رامسر" وجود دارند.

زمانی که کاربران به جستجوی "اجاره ویلا در رامسر" می پردازند، شما انتظار دارید که کاربران بر روی صفحه دسته ویلاهای اجاره ای رامسر فرود بیایند، نه اینکه وارد صفحه یکی از ویلاهای رامسر شوند. در صورتی که گوگل در این سناریو صفحات دسته بندی شما را در نتایج جستجو نمایش ندهد، احتمالا قضیه بدین شکل است که این موتورجستجو صفحات ویلاها را صفحات با ارزش تری نسبت به دسته ها می پندارد.

اما چگونه بر این مشکل فائق شویم؟

روش هایی وجود دارند که می توانیم به وب سایت خود کمک کنیم تا گوگل صفحات دسته ها را در نتایج جستجو نمایش دهد. در ابتدا صفحه یک دسته بایست عنوان و متا دیسکریپشن خوبی داشته باشد.

بهینه سازی عنوان و متا دیسکریپشن

انتخاب عنوان صفحه برای دسته ها همانند دیگر صفحات سایت است و از همان قوانین تبعیت می کند.

در گام بعدی صفحه دسته بایستی محتوای اورجینالی داشته باشد. برای حل این مشکل بایستی در حد چند پاراگراف محتوا به این صفحات اضافه کنید. این محتوا غالبا در بالای صفحه نمایش داده می شود. اما در حالت کلی بالا یا پایین بودن آن به تنظیمات پوسته سایت وابسته است. در صورت انجام صحیح این کارها، صفحه دسته بندی شما دارای یک عنوان بهینه، متا دیسکریپشن جذاب و یک تگ هدر H1 خوب خواهد بود.

در ادامه بهتر است که صفحات دوم به بعد یک دسته بندی را نوایندکس کنید. به عنوان مثال اگر در یک دسته دارای 100 پست بوده و هر صفحه دسته نهایتا 10 پست را در خود جای دهد، صفحه آن دسته به ده صفحه دیگر نیز تقسیم میشود. بهتر است که برای جلوگیری از محتوای تکراری صفحات دوم به بعد را نوایندکس کنید. همه این اقدامات در جهت سئو داخلی بهتر صفحه دسته ها است.

در ادامه به مسائل پیشرفته تر سئو دسته ها در وردپرس می پردازیم.

فرض می کنیم که شما همه این اقدامات را انجام داده، اما باز هم مشاهده می کنید که گوگل همچنان صفحه پست ها را به جای صفحه دسته ها نمایش می دهد. بنابراین نیاز است که در چنین شرایطی دست به اقدامات بیشتری بزنیم.

مطمئن شوید که بردکرامب قابل کلیکی در صفحات دسته ها و پست ها وجود داشته و همچنین اسکیما مارک آپ بردکرامب نیز پیکربندی شده است.در مثال ما بردکرامب برای صفحه یک ویلا به شکل زیر خواهد بود:

صفحه اصلی > ویلاهای رامسر > ویلای 2000 متری لب آب

در اینجا ویلاهای رامسر بایستی داری لینکی به صفحه دسته ویلاهای اجاره ای رامسر باشد. در گام بعدی بایست لینک هایی داخلی به همراه انکر تکست های مناسب برای صفحه ویلاهای رامسر ایجاد کنید. به عنوان مثال در محتوای صفحه "ویلای 200 متری لب آب" می توانید عبارت "ویلای رامسر" را به صفحه دسته ویلاهای رامسر لینک دهید.

این لینک های داخلی به گوگل کمک می کند تا متوجه اهمیت بیشتر صفحه دسته شود. همچنین کاربران نیز می توانند به شکل بهتری در وب سایت گردش کنند.

در انتها چک کنید که نام دسته سهوا در نام یکی از پست ها وجود نداشته باشد. در صورت وجود چنین شرایطی گوگل احتمالا متوجه صفحه هدف مورد نظر شما نخواهد شد. به عنوان مثال عنوان "ویلای رامسر – ویلای اجاره ای 2000 متری" عنوان مناسبی برای یکی از پست ها در دسته ویلای رامسر نخواهد بود.

عنوان صفحه یک پست بایستی اختصاصا درباره ویژگی های خود ویلا بوده و عبارت مربوط به دسته در آن نباشد. همچنین محتوای آن نیز بایستی به جای تکیه بر روی نام شهر بر روی ویژگی های خود ویلا تمرکز داشته باشد. مفاهیم بالا را می توان در هر وبلاگ یا فروشگاه اینترنتی به کار برد. روش آخر جز تکنیک های پیشرفته تر بهینه سازی دسته و آرشیو ها به شمار می رود.

صفحه برچسب چیست؟

با اضافه کردن هر برچسب در هر پست، صفحه ای برای آن ایجاد می شود. یو آر ال پیشفرض صفحات برچسب به شکل www.yourdomain.com/tag/tag-name است.

  • برچسب همانند دسته ها اجازه گروه بندی پست ها را میدهد.
  • صفحه برچسب معمولا دارای قالب مشابهی با صفحه دسته است.
  • صفحه برچسب ها غالبا در منو نمایش داده نمی شوند، مگر اینکه شما به دلیلی آن را در این بخش قرار دهید.
  • صفحات برچسب ها نیز دارای مشکل مشابهی با صفحات دسته (نبود محتوای مستقل) هستند.

همان بهینه سازی که برای صفحات دسته ها در بخش قبلی مطرح شد، برای صفحات برچسب ها نیز قابل اجراست. در اغلب موارد صفحات برچسب با هدف بهبود کارایی سایت و کمک به کاربران ایجاد شده و کارکرد دیگری ندارند. در بسیاری از موارد مشاهده می شود که کاربران عبارات مشابهی با نام دسته و نام پست را در برچسب ها به کار می برند که این موضوع به هیچ وجه از نظر سئو خوب نیست.

حتی ما در چندین دفعه مشاهده کرده ایم که به ازای جستجوی نام برند به جای صفحه اصلی، صفحه برچسب در نتایج جستجو نمایش داده شده است که این موضوع به هیچ وجه تاثیر خوبی در تجربه کاربری ندارد.

راهکارهای سئو صفحه برچسب ها

در بسیاری از سناریوها پیشنهاد می شود که برچسب هایی که صفحه فرود محسوب نمی شوند (غالب برچسب ها اینگونه هستند) را نو ایندکس کنید. با این کار موتورهای جستجو این صفحات را در نتایج جستجو نمایش نمی دهند. این کار موجب صرفه جویی در زمان شما و بهینه تر شدن وب سایتتان می گردد.

دقت داشته باشید که پس  از نوایندکس کردن برچسب ها، یو آر ال های آن ها را از نقشه سایت پاک کنید. اگر به هر دلیلی علاقه مند به ایندکس شدن برخی از برچسب های سایت هستید، از آنها به دقت در صفحات سایت استفاده کرده و در این استفاده زیاده روی نکنید.

اما چگونه صفحات برچسب ها را نوایندکس کنیم؟

نحوه انجام این کار به قالب یا افزونه سئو نصب شده در سایت وابسته است. اگر از افزونه Yoast SEO استفاده می کنید، بایستی از منوی آن به بخش "ظاهر جستجو" و سپس به تب "طبقه بندی ها" بروید. بخش برچسب ها را یافته و گزینه "نمایش برچسب‌ها در نتایج جستجو" را به "نه" تغییر دهید.

عدم نمایش برچسب‌ها در نتایج جستجو

افزونه سئو Yoast SEO Premium (یواست سئو)

افزونه سئو Yoast SEO Premium (یواست سئو)

45.000 تومان
25.000 تومان

جمع بندی

بخش دسته و برچسب به صورت پیشفرض در تمامی وب سایت های وردپرسی وجود دارند. بسیاری از افراد بهینه سازی این بخش ها را نادیده میگیرند، اما همانطور که مشاهده کردید، نادیده گرفتن آن تاثیر منفی بر روی سئو خواهد گذاشت.

قبل از اعمال هر گونه تغییر بر روی دسته ها و برچسب ها به ساختار وب سایت خود توجه کنید. اگر صفحات دسته های سایت تنها با هدف هدایت کاربران به بخش های دیگر سایت ایجاد شده اند و قرار نیست که در نتایج جستجو به نمایش در بیایند، بهتر است که آنها را نوایندکس کرده و آدرس آنها را از نقشه سایت نیز پاک کنید. اما اگر صفحات دسته ها مانند مثال سایت اجاره ویلا برای سئو مهم است، آنها را بهینه سازی کرده و سیگنال های مناسبی از آنها به گوگل ارسال نمایید.

در مورد صفحات برچسب ها نیز اگر صرفا به آنها برای نمایش در نتایج جستجو نیاز دارید، ایندکسشان کنید، وگرنه نیازی به حضور آنها در ایندکس گوگل نیست. احتمال کسب رتبه برای صفحه برچسب ها بسیار پایین است، بنابراین بهترین راهکار در اغالب سناریوها، نوایندکس کردن آنهاست

 

منبع:radzad.com

مطالب مرتبط
تگ H1 در سئو چقدر مهم است؟
بهترین افزونه های سئو برای ووکامرس
چگونه محتوای جذاب تولید کنیم؟
بزرگترین اشتباهات در یافتن کلمات کلیدی
چرا باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟
سئو چیست؟
قرار دادن favicon برای وبلاگ
افزایش سرعت ایندکس مطالب جدید سایت
ثبت نقشه در گوگل وبمستر تولز
آموزش ثبت سایت در Google Webmaster Tools
ارسال دیدگاه
کد امنیتی رفرش
بلوک پایین
بلوک چپ
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی
کدهای اختصاصی
بلوک چپ
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS